Service Design

Een nieuw product of dienst bedacht? Het bedenken is altijd wel leuk, maar het vinden van de (juiste) connectie met jouw doelgroep is en blijft de grote uitdaging. Elk briljant idee heeft haar publiek nodig om een succes te worden. Service Design geeft jouw handvatten om dit publiek te vinden, om haar te verleiden, van haar te leren. Dit is onze visie …

Say what …

Waarschijnlijk heb je al eens gegoogled op de term Service Design en heb je de terminologie nagelezen op Wikipedia of mijn collega Service Designers. En ben je er wijzer van geworden? Waarschijnlijk wel iets meer, maar die verdraaide klok-klepel … Het blijft lastig en de vraag: “Wat levert het mij op?”, is en blijft een moeilijk om te beantwoorden. Het succes van Service Design bij jou is van dermate veel factoren afhankelijk dat het best om voor jou te doen, is het lezen van case studies. Vergelijkbare situaties. Hoe uniek jouw case ook is.


This is Service Design - book

Co-creatie

Ok, in het kort dan. Service Design maakt inzichtelijk hoe klantvriendelijk jouw product of dienst is en hoe dicht jouw oplossing bij het échte probleem van jouw gebruiker ligt. En hoe sneller en beter kan je daar achter komen, door het hen te vragen. Nodig hen uit om te praten over jouw product. Laat hen vertellen hoe zij het ervaren. En laat hen daarin eerlijk zijn. De grootste reward die de gebruiker kan krijgen is dat jouw product nog beter aan gaat sluiten bij haar wensen. Een win-win situatie.

Co-creation
customerjourney

Praktisch

Om erachter te komen hoe jouw doelgroep tegenover jouw product staat is het zinnig om Customer Journey research te doen. “Get to know your user … “, met de intentie om van hen te leren. Wat hen drijft, wat de motivaties en eventuele barrières zijn. Waarom zij überhaupt met jou in zee gaan. Of op enig moment afhaken en voor een ander kiezen. Heb je geleerd? Challenge dan je eigen business. Gebruik hiervoor het Business Model Canvas (linkie).
En nu naar UX Design