May 26 2013

Like & Win App

Project Date: Dec 19, 2012
Skills: Interactie Ontwerp, User Experience Design
The Like and Win App (L&W App) is de online applicatie van The PageCreators. Met deze applicatie is het super simpel om een eigen L&W actie te starten op jouw Facebook pagina. In een korte periode heeft The PageCreators enorm succes geboekt met haar applicatie.

Het succes is mede te danken aan de flexibiliteit van de applicatie. Vele gebruikerswensen zijn als oplossingen in de L&W App verwerkt. Dit heeft niet altijd het gewenste effect. Zo ook nu niet. Het werd tijd om de L&W App om te bouwen. Na een oproep via Twitter heb ik samen met de heer van Essen afgesproken in Utrecht. Na een geslaagde ontmoeting zijn wij snel tot overeenkomst gekomen.

De L&W App

Zoals gezegd is de L&W App bedoeld om acties op Facebook te starten. In de App stel je, door middel van een wizard, de actie samen. Een actie bestaat uit onder andere een splashscreen (eerste scherm), formulier en bedanktpagina. Afhankelijk van het L&W – abonnement kan je als gebruiker meer/minder aandacht aan jouw actie geven. Daarbij geeft de L&W App inzicht in het gebruik van de actie door jouw bezoekers en de bezoekers die uiteindelijk meedoen aan de actie!

Aanpak: Onepage

Na de intake en eerste schetsen op papier, jawel echt met pen en papier, zijn de eerste wireframes samengesteld. Het idee was het opzetten van een Onepage applicatie (zoals deze website). Naarmate er meer wireframes afgerond werden – en functionaliteit duidelijk werd – bleek de Onepage applicatie niet geschikt. Terug naar de tekentafel.

Aanpak: Axure

De pen en papier aanpak maakte al snel ruimte voor Axure. Met Axure heb ik flows opgezet. Flows die de gebruiker doorloopt indien zij bijvoorbeeld een afbeelding toevoegt aan een actie. Elke stap binnen de flow is gekoppeld aan een pagina. Deze manier van werken hielp The PageCreators bij het beoordelen van mijn werk. De flows heeft hen ook de mogelijkheid gegeven om zelf na te denken over de manier waarop de applicatie vorm zou kunnen krijgen. Immers hebben zij de meeste inzicht in de gebruikerservaringen en wensen van hun gebruikers.

Lessons learned

Door de drukke (kerst-)periode waarin de ontwerpen ontwikkeld en opgeleverd werden is veel contact geweest via Skype en minder face-to-face. Dit bleek een lastig onderwerp. Zeker de finesse in het gebruik van de L&W App is moeilijk over te brengen via Skype (tekst en zo nu en dan een :) ). Wij besloten daarom om elkaar face-to-face te zien en spreken. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen en zowel een versnelling als verdieping in het productieproces opgeleverd.

Het interactiemodel en bijhorende wireframes zijn door een partner bedrijf van The PageCreators vertaald naar grafische schermen en techniek.

Marcel heeft met frisse ideeën op een pragmatische manier vorm gegeven aan de UI van Like & Win App, en bleef ondanks de complexiteit van de applicatie met goede input komen.
Jos van Essen – business development ThePageCreators