August 08 2014

Kluwer Navigator

Skills: Interactie Ontwerp, Service Design, User Experience Design
Kluwer Navigator, sneller tot de essentie.

Aanpak

Samen met de product owner van de Kluwer Navigator is een aantal nieuwe functies bedacht. De Kluwer Navigator heeft een aantal product owners tot haar beschikking die elk verantwoordelijk zijn voor aparte functionaliteit binnen de Navigator. Eén daarvan is Joan Drogt, onder andere verantwoordelijk voor Alerting. Samen met Joan is een aantal wireframes uitgewerkt. In samenwerking met Benny Schuurman, grafisch vormgever binnen Kluwer, is de volledige Alerting functionaliteit uitgewerkt. De schermen zijn zowel functioneel werkend, als grafisch kloppend. Dit heeft de ‘business’ overtuigd van de werking van Alerting.

Interactie

Alerting – zoals de naam al vermoed – houdt haar gebruikers op de hoogte van nieuwe content, of (benoemenswaardige) veranderingen van bestaande content. Er is een interactief prototype gebouwd wat inzicht geeft in de exacte werking van functie. Zowel de happy, als niet zo happy flow, zijn uitgewerkt. Het interactie ontwerp was de basis van het ontwikkelteam om te ontdekken wat zij exact moeten opleveren.
KPA

“N=1″ wordt vaak gezegd. Maar elke mening tijdens een gebruikerstest is waardevol. Anders kan je hen beter geen vragen stellen.

KPA_sketch

Grafische ontwerp

Benny heeft het interactie ontwerp ‘gekleurd’ naar de bestaande huisstijl van de Navigator. Dat is niet het enige. De nieuwe functionaliteit behoefte enige uitleg. Context. Door middel van infographic achtige platen heeft Benny vorm gegeven aan een stuk communicatie richting nieuwe gebruikers en de business.

Gebruikerstest

Het nieuwe concept is gepresenteerd aan een bestaande groep Navigator gebruikers. Met de paper prototypes onder de arm ben ik naar rechtbanken, advocaten en juristen in het land afgereisd. Doel; “Wat vindt de gebruiker van de nieuwe functionaliteit”. De reacties waren zeer positief en met dit goede nieuws is het ontwikkelteam uiteindelijk echt gestart. Agile-style!

Belangrijkste resultaat

Commitment vanuit de business. Het lijkt een ‘kleine’ functionaliteit maar binnen een grote organisatie zoals Kluwer, is het overtuigen van de business-zijde een enorm belangrijk aspect bij het wel-slagen van elk project. Het laten zien van goede resultaten en reacties is hierbij goud!

Lessons learned

Business heeft soms moeite om interactie ontwerpen te kunnen doorzien. Zorg dat je snel en kort schakelt met een grafisch ontwerper die dit wel kan en jouw interactie ontwerpen kan ‘inkleuren’. Elke minuut die hieraan gespendeerd wordt, betaald zich terug!