April 24 2013

Zinloos spul

Keep it Simple Stupid (KISS) is één van de meest gehoorde uitingen bij het ontwikkelen van een product/dienst. Toch is het ook één van de grootste uitdagingen. Dat is wat UX Designer zijn, zo’n mooi beroep maakt. Kijk naar jouw eigen tv afstandbediening. Het bevat waarschijnlijk 50+ knoppen waarvan je er maar een stuk of vijf gebruikt. Een kleine sneakpreview waarom toch al die knoppen bestaan …


remote

Ook online zijn knoppen een drama. Welke tekst komt er op een knop? “Lees verder”, “Lees over”, “Meer”, “Ga naar”. Allemaal teksten op knoppen die jou zouden moeten verleiden om een artikel verder te gaan lezen. Nog zo één: “Enter”, “Ok”, “Volgende”, “>”. Tja, zo kom je wel aan 51 verschillende knoppen op één website. In het UX vakgebied noemen wij dit ook wel eens “Usable Wrong Things.” We hebben iets ontworpen en gemaakt maar zijn vergeten om na te denken over het daadwerkelijke gebruik. En hier gaat het fout. Maar hoe voorkom je deze val?

Blueprint

Als UX Designer is het erg belangrijk om de rode draad van de klant te snappen. Weten en voelen wat zij willen bereiken. De business, en daarmee eindklant, van de klant kennen. Als je dit voor ogen hebt moet de rode draad aan business doelen gekoppeld worden. Dit is de meest cleane start die je kunt hebben. Overigens, voor elk type project. Vanuit deze gedeelde visie kan een goede blueprint opgesteld worden. Deze aanpak voorkomt een wildgroei aan patronen en functionaliteit, maar ook fotografie en tone-of-voice. En daarmee hopelijk ook de ontwikkeling van zinloos spul.

Accepteren

Toch voorkom je nooit dat er “zinloos spul” gemaakt wordt. In de jaren dat ik werkzaam ben in het internetwereldje heb ik vaak genoeg gezien dat dit fenomeen zich manifesteert. Het gekke is dan wanneer je consequent bent in het aanbieden van zinloos spul, het vaak niet eens als zinloos ervaren wordt. Men leert snel, dus ook omgaan met “dingen” die niet altijd even lekker werken. En daarbij komt ook dat wat voor de één zinloos is, kan voor de ander heel erg waardevol zijn.



buttons

En nu?

“Leuk zo’n artikel, maar wat heb ik er nu aan?” Als UX Designer liggen hier heel erg veel kansen. De kans om het beter te doen. Om dingen simpeler te maken en dichter bij de eindklant te brengen. Als klant is het goed om te onthouden dat vanuit de chaos die vaak ontstaat altijd weer Usable Right Things te maken zijn. Zolang jij de focus houdt op hetgeen jou onderscheidend maakt, dan is niets zinloos! De zaken kunnen wel slimmer gemaakt worden, kosten efficiënter, beter vindbaar. Usable!

 

Leave a Comment