May 26 2013

Workflows in interactieve modellen

In de UX strategie fase worden onder andere klantreizen bepaald. De klantreizen worden gevisualeerd door middel van interactieve klikmodellen. Hiermee is het mogelijk om heen en weer te navigeren – te klikken – door prototypes, die uiteindelijk leiden tot de échte website of app. Het visualiseren kan op meerdere manier. In deze post praat ik over de rol van workflow schema’s.   


Multistep form

Een hulpmiddel bij het begrijpen van de interactieve klikmodellen is workflows. Een workflow is representeert een reis. Stel je voor; je klant zit op Facebook en bekijkt jouw actie. Ze klikt op de knop om mee te doen en wordt geleid naar de jouw landingspagina. Haar doel is het winnen van een mooie prijs. Jouw doel is om zo snel en vriendelijk als mogelijk (elke volgorde is goed) haar e-mailadres te krijgen. Deze reis is een flow van stappen en keuzes. De truc is om haar niet tè veel keuzes te geven én genoeg informatie te verzamelen. Denk bij het opzetten van deze reis altijd vanuit de klant, de dame op Facebook.


Workflows tonen elke stap en elke keuze die jouw bezoeker maakt om haar uiteindelijke doel te bereiken. Wie vroeger wel eens met UML cases heeft gewerkt weet wat ik bedoel. Blokken zijn stappen, diamanten zijn keuzes en pijlen geven de richting aan de klantreis. Qua gevoel zijn dit zeer technische schema’s om een klantreis in kaart te brengen. Het voordeel echter is dat deze schema’s erg begrijpelijk zijn. Het helpt bij het inzichtelijk maken van de strategische klantreizen.

Binnen Axure bestaat de mogelijkheid om deze workflows te creëren. Elke stap en keuze wordt gekoppeld aan een scherm of functie op het scherm. Op deze manier kan je op een simpele manier de stappen volgen die jouw bezoeker doorloopt.


interactie_flow

De voordelen zijn:

  • Compleet overzicht. Eventuele gaten worden snel inzichtelijk en kunnen vroegtijdig verholpen worden.
  • Duidelijk en gemakkelijk te snappen door de eenvoud.
  • Door een ieder te tekenen en samen te stellen door de uniforme manier van ontwerpen.

Er zijn helaas ook nadelen:

  • Werken vanuit stappen geeft een gefocust beeld geven en hiermee kan een holistische blik missen.
  • Onderhoudsgevoelig; elke nieuwe stap dient in detail uitgewerkt te worden als nieuw scherm of functie.

Wat zijn jouw ervaringen?

 

Leave a Comment