September 05 2013

Persona’s?

Vandaag heb ik een zeer interessante discussie gevoerd. Het ging over persona’s. Het gekke is dat persona’s heilig zijn als het gaat om customer journey mapping, user stories, etc. En toch wordt er bijna geen aandacht aan besteed. De discussie van vandaag (05-sep-13) opende mijn ogen dan ook een klein beetje. Waarom? Lees verder, dan zal ik het uitleggen.

Persona’s; een archetype van een gebruiker, representatie van een doelgroep, gezicht van data. Ik heb een link gemaakt waarin je zelf kunt googlen op het woord persona. De uitleg is zeer divers, zo ook de aanpak om te komen tot de persona’s. Het doel, tenminste als je over een online toepassing praat, is het achterhalen van gedrag.

Yes, doen!

Natuurlijk ga ik vertellen dat je het moet gaan doen. Immers, hoe meer je weet van jouw doelgroepen, hoe beter jouw product/dienst bij hen aansluit. Het is een “fun” proces waarbij wij niet nadenken over de flow van een inlogscherm. Nee, wij gaan op zoek naar afbeeldingen en bedenken namen voor de persona’s die wij voor ogen hebben. Een man in een pak, een gelukkig gezin op een grasveldje in de zon met op de achtergrond een mooie skyline van een vooraanstaande stad. Ook gaan we een stuk psychologie loslaten om meer over onze persona te ‘leren’. De methodes MBTI (weer een google link) en BSR Model (google maar) raad ik hiervoor aan.

Leer van de persona’s en van het proces om jouw doelgroepen in hokken te stoppen. Leer tegelijkertijd ook veel over jezelf. Het MBTI profiel ga je geheid op jezelf toepassen. Je zal erkennen dat ‘zij’, de MBTI mensen, gelijk hebben. Ze kennen je. Doel bereikt! Toch??

Euhm, never mind …

Sinds vandaag bestaat er ook een andere kant. Stel; het hoofddoel van de persona’s is het achterhalen van (keuze-)gedrag. Je gebruikt hiervoor MBTI. Dan weet je al dat jouw persona in één van de zestien hokjes komt. Toch? Je voegt er alleen een foto aan toe. Waarom dan workshops houden? Tijd en geld spenderen aan het ontwikkelen van deze persona’s? Een snellere optie is uit te gaan van deze zestien hokjes (overigens te verminderen tot vier), hier een sessie over hebben en prioriteren welk MBTI gedrag voor jou het belangrijkst is. Waar jij jouw product op wilt (in-)richten. De inrichting van een product dat rekening houdt met de persona’s, keuzegedrag, etc is duur. Niet alleen de implementatie – immers, daar begint ‘t mee. Nee, het continu analyseren van data en bijsturen om de match tussen de persona en jouw oplossing te verbeteren.

Daarnaast, als je dan toch gebruik maakt van de persona’s, houd er dan rekening mee dat niemand in een hokje te stoppen is. Kijk naar jezelf. Vind jij toch ook niet leuk.

Oeps, glazen ingegooid en kapot?

Nee! Zeker weten van niet. Ja, ik raad een ieder die meer over haar doelgroepen wil weten aan om gebruik te maken van persona’s. Het geeft veel duidelijkheid. Maar wat ik wil is dat je er wel goed over nadenkt. Gebruik persona’s als je er mee mee wilt doen dan alleen een online product/dienst ontwerpen. Richt je op het uitvoeren van goede gebruikerstesten en achterhaal wat jouw échte gebruikers willen. Jouw klanten. Daar draait het om!!

 

Leave a Comment